tranzacții în ceas de seară

Este 7 seara și bate un vânt mai puternic decât briza. Un bărbat la 35 de ani se plimbă alene pe plajă, privind spre mare, spre cer, spre propriul copil, spre nevastă și pescăruși, lamentându-se că ar mai sta măcar o zi acolo. Să nu facă altceva decât să se plimbe pe plajă. Prin ochelarii mari de soare, reperează la o mică distanță un copil care se joacă puțin înfrigurat în apă. Culege din apă alge verzi și lungi și le așează într-un camion din plastic. Le (con)duce apoi lângă un castel de nisip, unde le basculează într-o stivă; își parchează ulterior camionul mai aproape de apă și reia operațiunea.

Cu un braț plin de alge începe să se învârtă călcând valurile ude acolo unde se retrag în mare: „Alge la paaatruuu leeeei, aaalge la patru lei avem!” Descrie cercuri eliptice și își urmărește pașii dispărând din nisip după fiecare val. Băiatul nu are mai mult de 6 ani.

Trecând pe lângă el, bărbatul cu ochelari de soare scotocește zâmbind într-un buzunar și scoate câteva bancnote. Le numără atent și cheamă copilul la el. „Haide să-ți plătesc, eu chiar vroiam niște alge. 4 lei ai spus, nu? Uite-aici, 4 lei.”

Copilul crede că omul glumește și nu-l ia în seamă. Nici măcar nu se uită în direcția lui. Individul mai face un pas, doi spre el. Insistă:. „Am 4 lei, îmi dai niște alge?” Băiatul se oprește din rotocoale și vine cu mâna întinsă. Ia banii, cu o privire extrem de nedumerită, cu gura ușor întredeschisă și cu algele atârnându-i în mâna cealaltă. „Banii îs ai tăi, dar algele le pui, acolo, lângă castel, să crească o pădure mare. De alge. Bine?” Fără să aștepte vreun răspuns, bărbatul își continuă drumul lent și sinuos, apoi își întreabă cu voce joasă nevasta „Te superi?”

Copilul fuge, pune algele pe nisip și se adresează unei femei întinse pe o rogojină „Mama, un nene mi-a dat 4 lei; acum ce fac?”

„Nu, nu mă supăr; eu nu aveam mărunt. Și eu am vândut flori culese din curtea bisericii când eram mică. M-aș bucura ca odată să-i cumpere cineva și copilului nostru te-miri-ce va alege el să vândă.”

 

Leave a Reply

